Newsletter

#108 Antimonopolní úřad (už zase) zakleknul na Google

Ahoj,

Google měl tenhle týden další mrzení s antimonopolním úřadem, Apache vydali Airflow 3.0 a Jan Kulveit přeložil svůj článek mapující dosud opomíjené riziko AI.

A taky je tady další Data Talk Newsletter!

Newsletter nyní odebírá 1669lidí, které zajímají datové technologie, AI a česko-slovenská datová scéna.

Obrázek je z geniálního xkcd.

Máte memes nebo vtipné obrázky, o které se chcete podělit?  Pošlete nám je na michal@fenekpr.cz

📅 Kalendář datových akcí

Příští týden:

Později:

📰 Novinky, linky a drby

Další rozsudek o monopolu na kontě Googlu

Americký federální soud rozhodl, že Google svým počínáním vytvořil monopol v oblasti internetové reklamy. Ten se plánuje odvolat, pokud by ale nevyhrál ani toto soudní řízení, musel by pravděpodobně prodat minimálně Google Ad Manager.

Je to už druhý antimonopolní soud, který Google tento měsíc prohrál. Na začátku měsíce federální soud rozhodl, že Google získal monopolní postavení na poli internetového vyhledávání. Pokud ani zde neuspěje sodvoláním, musel by zrušit své exkluzivní dohody s výrobci zařízení a provozovateli služeb, které nabízejí vyhledávání jen přes Google prohlížeč.

Na stole je ale také možnost, že bude Google donucen prodat Chrome. Nick Turley, Head of Product OpenAI, během soudního řízení uvedl, že by OpenAI měli zájem Chrome koupit a provázat ho se svými AI službami. V minulosti totiž o vytvoření vlastního prohlížeče postaveného na jádru Chromium totiž uvažovali.

Pravděpodobně následkem těchto soudních rozhodnutí se Google nakonec rozhodl nezačít v Chromu blokovat cookies třetích stran, jak plánoval. Zamezením přesného cílení reklamy konkurenčním platformám by totiž antimonopolní úřad ani rozhodně nepotěšil. V oficiálním vyjádření Google tvrdí, že od tohoto kroku ustoupil ztoho důvodu, že „mají radost, že ostatní provozovatelé reklamy konečně začali brát soukromí uživatelů vážně.“ Vzhledem k načasování jim to ale těžko věřit.

Další novinky:

Články a papery:

Data gossip:

Podcasty, videa, přednášky:

Random trivia

Věděli jste, že na eBay je zakázáno prodat svoji duši?

K tomu, proč eBay přidali tuhle klauzuli do podmínek užívání platformy, se váže docela vtipná historka.

V roce 2000 osmnáctiletý Kanaďan Sterling Jones přidal na eBay aukci. Dražila se jeho duše. Vyvolávací cena 10 dolarů. Cena se vyšplhala až na 20 dolarů a 50 centů, než platforma dražbu stáhla. Sterlingovi poslali tohle kouzelné vysvětlení:

„Společnost eBay neumožňuje dražit lidské duše z následujících důvodů: Pokud by duše neexistovala, eBay by nemohla povolit dražbu duše, protože by nebylo co prodávat. Pokud však duše existuje, pak bychom v souladu s politikou společnosti eBay týkající se lidských částí a ostatků dražbu lidských duší nepovolili.“

Po tomhle incidentu radši do podmínek užívání platformy výslovně uvedli, že prodávat duše je zakázáno.

⚒️ DATA JOBS

Jestli vaše firma hledá někoho na pozici spojenou s daty, pošlete nám odkaz na inzerát na michal@fenekpr.cz a my ho rádi zveřejníme.

Data jobs taky taháme ze stránek partnerů, Startupjobs, Cocumy, z newsletteru prg.aia vlastě odkudkoliv se dá.

Chcete si přečíst naše starší newslettery? 

Někdo vám newsletter přeposlal a vy jej chcete taky dostávat?

Data Talk není pay to play! Pokud chcete sdílet svoje know-how či obsah od vaší firmy, napište nám!

A pokud vás naše práce baví a poskytuje vám hodnotu,

můžete nám poslat finanční podporuna kafe!