Newsletter

#115 Datová revoluce v podání Kebooly

Ahoj,

Keboola vydala zásadní novinku, Google upgradoval Gemini, OpenAI vydali celkem zbytečný model, ale taky pořádně zlevnili jeden starší, EleutherAI vytvořili konečně použitelný open-source dataset pro trénování LLMs a Apple vydal framework pro spouštění edge modelu přímo na zařízení.

A taky je tady další Data Talk Newsletter.

Newsletter nyní odebírá 1775lidí, které zajímají datové technologie, AI a česko-slovenská datová scéna.

Řešíte anotaci dat? A jak by se vám líbilo, kdybyste nemuseli?

Irča Zatloukalová potřebuje vaši pomoc. Chtěla by zjistit, jak firmy řeší anotaci dat, a jestli k tomu zaměstnávají neurodivergentní lidi. Plánuje totiž vstoupit na český trh s firmou, která by využívala přednosti lidí s vysoce funkční poruchou autistického spektra k precizní anotaci dat pro trénink AI modelů. Takže pokud řešíte anotaci dat, prosím dejte nám pár minut, pomůžete tím dobré věci!

Máte memes nebo vtipné obrázky, o které se chcete podělit? Pošlete nám je na michal@fenekpr.cz

📅 Kalendář datových akcí

Následující týden:

Pak:

📰 Novinky, linky a drby

Keboola vydala svůj vlastní MCP server

Tohle je velké. Keboola vydala svůj Model Context Protocol server, který dovoluje propojení jakýchkoliv MCP-kompatibilních AI modelů, nástrojů nebo agentů s jejich platformou sloužící k propojení celého vašeho datového stacku a managementu dat z jednoho místa.

Umožňuje tak napojit AI asistenty jako je Claude nebo Cursor na celý váš stack, takže můžete vibecodovat SQL dotazy nebo rovnou celé pipeliny – a to se znalostí kompletního kontextu.

PODPOŘIT JE MŮŽETE DNES I NA PRODUCTHUNT!!!

Další novinky:

Články, papery a newslettery:

Data gossip:

Podcasty, videa, přednášky:

Random trivia

Věděli jste, že Slack vznikl díky neúspěšné videohře?

V roce 2009 začali Tiny Speck, dnešní Slack Technologies, vyvíjet mírumilovnou prohlížečovou MMO hru s názvem Glitch. Vedl je Stewart Butterfield, který měl tou dobou na kontě Flickr, který vytvořil v roce 2004 se společností Ludicorp potom, co jim ztroskotal vývoj videohry. Flickr v roce 2005 prodal Yahoo, kde další 3 roky pracoval jako ředitel této platformy na sdílení fotek. 

Aby se jim hra lépe vyvíjela, vytvořili si interní nástroj pro komunikaci jejich týmu, který umožňoval jednoduše vyhledávat v historii zpráv. Snad i díky němu se napodruhé zadařilo a hru v roce 2011 vydali. I přes počáteční technické problémy si hra našla oddanou hráčskou základnu. Jenže zatraceně malou. Modelem založeným na mikrotransakcích si na sebe nedokázala vydělat a tak se vývojáři rozhodli servery koncem roku 2012 vypnout.

Stewart Butterfield ale věděl, co dělat. Už to přece jednou vyšlo.

Vzal svůj tým teď už bývalých herních vývojářů a začali z jejich interní komunikační platformy vytvářet plnohodnotný produkt. Přišel také s názvem Slack, který je mimochodem zkratkou Searchable Log of All Conversation and Knowledge. Za8měsíců měli hotovo a Slack v srpnu 2013 vydali.

Následoval poměrně rychlý růst, už na konci roku 2015 měli 2 miliony aktivních uživatelů denně. Pod vedením Stewarta Butterfielda se vyšplhali až na 12,6 milionů uživatelů denně, respektive 21 milionů uživatelů měsíčně, na konci roku 2020, kdy se rozhodl Slack prodat Salesforce za krásných 27,7 miliard dolarů.

To není špatné na aplikaci, co vznikla tak nějak mimochodem při vývoji videohry.

⚒️ DATA JOBS

Jestli vaše firma hledá někoho na pozici spojenou s daty, pošlete nám odkaz na inzerát na michal@fenekpr.cz a my ho rádi zveřejníme.

Data jobs taky taháme ze stránek partnerů, Startupjobs, Cocumy, z newsletteru prg.aia vlastě odkudkoliv se dá.

Chcete si přečíst naše starší newslettery? 

Někdo vám newsletter přeposlal a vy jej chcete taky dostávat?

Data Talk není pay to play! Pokud chcete sdílet svoje know-how či obsah od vaší firmy, napište nám!

A pokud vás naše práce baví a poskytuje vám hodnotu,

můžete nám poslat finanční podporuna kafe!