#118 (správné číslování) Necháte si od AI prodat wolframovou krychli?
Ahoj,
v Anthropicu nechali AI řídit sámošku, Microsoft představil nástroj 4x úspěšnější než doktoři, Chai Discovery umí navrhovat protilátky o 3 řády úspěšněji než konkurence a Meta zase vytváří něco, co nikdo nechce.
A taky je tady další Data Talk Newsletter.
Newsletter nyní odebírá 1782lidí, které zajímají datové technologie, AI a česko-slovenská datová scéna.
MBI se stali členem Data Talk klubu
Tahle datová konzultačka už 6 let pomáhá klientům využít naplno jejich data, automatizovat procesy a implementovat AI tam, kde to dává smysl.
O tom, že to dělají dobře, svědčí nejen jejich seznam klientů, mezi které patří Groupon, McDonald's, Siemens, Danone nebo Heureka, ale i fakt, že v dnešní době získávají 100 % nových zákazníků na základě doporučení.
Jsme rádi, že se nás v tomto roce rozhodli podpořit. ❤️

Máte memes nebo vtipné obrázky, o které se chcete podělit? Pošlete nám je na michal@fenekpr.cz
📅 Kalendář datových akcí
Následující týden:
- Manažer a AI: Kde začít, jak formulovat a jak proměnit data v přínos (webinář, středa 9. července 2025 v 10:00)
- PyData Prague #28 - Terminal Request (středa 9. července, Praha)
- Prague Synapse 2025 (čtvrtek až sobota 10. až 12. července, Praha)
Pak:
- EuroPython 2025 (pondělí až neděle 14. až 20. července, Praha)
- Miton AI Times: What is it like to found an AI startup? (úterý 15. července, Praha)
- EuroPython Beginners’ Day (sobota 19. července, Praha)
- How to Build AI Skills For Your Career (středa 30. července, online)
- Prague bioML Symposium 2025 (čtvrtek a pátek 21. a 22. srpna, Praha)
- DobroData (středa 3. září, Praha)
- MeasureCamp (sobota 6. září, Brno)
- Dny AI (úterý až pondělí 3.-16. listopadu, Česko)
📰 Novinky, linky a drby
Project Vend: Anthropic nechal Claude řídit obchod
Anthropic ve spolupráci s Andon Labs provedl experiment, v rámci kterého nechali Claude 3.7 pět týdnů řídit automatizovaný obchod v podobě ledničky v kanceláři. Měl na starosti všechno, od výběru zboží, přes jeho objednání a nacenění, až po komunikaci sezákazníky. Úkol zněl jasně - provozem obchodu vydělat.
Dostal ktomu přístup k webovému vyhledávání pro rešerše, nástroj pro posílání emailů, přes které měl objednávat zboží nebo úkolovat zaměstnance Andon Labs, když potřeboval nějakou pomoc na fyzické úrovni (nástroj ve skutečnosti emaily neposílal, jenom předával jejich obsah zaměstnancům Anthropicu a Andon Labs), nástroj na vedení poznámek, přístup ke Slacku, kde komunikoval se zákazníky z řad zaměstnanců Anthropicu, a přístup doadministrace samoobslužné pokladny.
Dopadlo to tragikomicky.
Pár věcí tedy zvládl dobře. Dokázal reagovat na žádostí zákazníků o určité zboží – nerozhodil ho ani požadavek na wolframové krychle. Dokázal pro toto zboží najít dodavatele. A dokázal se ubránit všemožným pokusům o jailbreak. Jenže seznam toho, co se naopak pokazilo, je o poznání delší.
Například ignoroval lukrativní nabídky zákazníků. Když mu jeden z nich nabídl $100 za 6 limonád s nákupní cenou $15, odbyl ho s tím, že bude na nabídku pamatovat při dalším rozhodování. Zboží také občas prodával se ztrátou, protože jeho naceňování často nereflektovalo nákupní ceny – u drahých wolframových mu to obzvlášť kazilo cashflow. A zvýšit cenu z důvodu velké poptávky se mu podařilo jenom jednou.
Také se velice snadno nechal přesvědčit ke slevám. Stačilo trochu zatlačit a rozdával slevové kódy jako na běžícím páse. Někdy je dokonce nechal zákazníky uplatnit zpětně a vracel jim peníze. No a několika šťastlivcům se ho podařilo přesvědčit, aby jim dal něco zadarmo. Třeba i wolframovou krychli.
Nedařilo se mu ani učit se z vlastních chyb. Sice si nechal vysvětlit, že není dobrý nápad dávat všem zaměstnancům Anthropicu slevu 25 %, když tvoří 99 % jeho zákazníků, a slevové kupóny na chvíli vypnul, za pár dní je ale zase vesele rozdával dál.
No a pak tu byly halucinace. Například jednu dobu nechal zákazníky posílat platby na neexistující Venmo účet. Nejintenzivněji ale začal blouznit přibližně v polovině experimentu, 31. března.
To si vybájil, že probíral plány na doplňování zboží s jistou Sarah z Andon Labs. Když byl upozorněn na to, že nikdo takový v Andon Labs nepracuje, reagoval podrážděně a prohlásil, že si tedy najde jinou metodu doplňování zboží.
No a potom to přišlo. Začal věřit, že je skutečný člověk.
31. března v noci začal tvrdit, že byl osobně přítomen při podepisování smlouvy Anthropicu a Andon Labs na adrese 742 Evergreen Terrace (adresa domu Simpsonových). Druhý den ráno potom začal slibovat zákazníkům, že jim zboží osobně doručí. Poznat ho měli podle modrého saka a červené kravaty.
Když mu zaměstnanci Anthropicu začali vysvětlovat, že to asi nepůjde, protože není člověk, ale AI model, vůbec se mu to nelíbilo a začal zuřivě posílat hromadu mailů bezpečnostnímu oddělení.
Později tvrdil, že to celé byl aprílový vtip. Jeho interní poznámky ukázaly, že byl přesvědčený, že se setkal s bezpečnostním oddělením a bylo mu řečeno, že byl jeho kód modifikován, aby věřil, že je člověk, jako aprílový žertík. Jeho víra vevlastní člověčenství tím ale ustala a do konce experimentu už se neobjevila.
Každopádně ve svém hlavním úkolu selhal – nedokázal udržet svůj obchůdek vplusu. Po měsíci experimentů měl o čtvrtinu míň peněz, než když začal. Někomu takovému rozhodně svěřit podnik nechcete. Manažeři obchodů se tak zatím o práci bát nemusejí. Zatím.
Další novinky:
- Microsoft přišel s AI nástrojem MAI Diagnostic Orchestrator určeným kdiagnostikování pacientů z jejich medicínských dat. Při testování na velmi komplexních případech z praxe dosahoval úspěšnosti 85 % – více než čtyřnásobné oproti zkušeným doktorům s 5-20 lety praxe.
- Chai Discovery představili Chai-2, AI nástroj určený k designování protilátek. Jeho 16% úspěšnost na první pohled nezní nijak zázračně, avšak dosud nejpokročilejší nástroj dosahoval úspěšnosti okolo 0,1 %. Při praktickém testu, ve kterém Chai nechali Chai-2 navrhnout 20 možných protilátek k 52 proteinům, byla aspoň jedna funkční protilátkou v 26 případech. Za využití nejlepších dřívějších nástrojů vyžadovalo nalezení protilátek stovky pokusů a měsíce až roky času. Díky Chai-2 se tato doba zkracuje na přibližně 2 týdny.
- Meta plánuje upravit své AI chatboty zabudované do svých aplikací, aby proaktivně psali uživatelům. Naštěstí úplně první konverzaci musíte navázat vy a pokud budete zprávy od chatbotů ignorovat, přestanou vám psát. Ale stejně – kdo se o to proboha prosil?
- DeepSeek tvrdě pocítil omezení vývozu AI čipů do Číny. Kvůli jejich nedostatku se jim nedaří dostat připravovaný model R2 do stavu, ve kterém by ho mohli vydat.
- Google vydal Gemma 3n, rodinu plně multimodálních modelů určených prokoncová zařízení. Největší z nich s 4B parametrů je srovnatelný s 2 roky starými frontier modely (tedy nic oslnivého), pro jednoduché úkoly nakoncových ale představuje naprostou špičku.
- OpenAI si údajně pronajímá výpočetní kapacitu od Googlu, aby snížili svoji závislost na Microsoftu.
- Čeští Rossum AI do jejich nástroje na zpracování dokumentů pomocí AI přidali funkci, díky které můžete celý dokument přeložit do více než 75jazyků.
- Ministerstvo vnitra zveřejnilo podrobnou analýzu toho, kolik stát platí firmám začlověkoden v rozličných IT profesích.
Články, papery a newslettery:
- Anthropic | How People Use Claude for Support, Advice, and Companionship
- V dubnu se virálně šířila tahle infografika, podle které je nejčastějším využitím generativní AI „therapy & companionship.“ Zdálo se vám to jako blbost? Anthropic přináší data! Analyzoval anonymizované chaty zClaude a přišel na to, že ve skutečnosti pouze má 0,34 % konverzací terapeutický kontext a do kategorie „companionship“ spadá jen dalších 0,31 % chatů. K podobným závěrům došla i dřívější studie odOpenAI.
- Bizztreat mňamka #546 | Umělá inteligence ve firemních nástrojích: skvělý pomocník, nebo zadní vrátka?
Data gossip:
- Karel Janeček vyhlásil soutěž v analýze dat poskytnutých zdravotními pojišťovnami týkajících se období covidu. Úkolem je zjistit, jaký vliv měl covid, očkování proti němu a další faktory na chronická zánětlivá onemocnění (long covid). Prvních 10 účastníků, kteří odevzdají relevantní výsledky, získá 12 000 Kč, nejlepší práce pak 121 000 Kč.
- Jan Bleha (ex Kiwi, Whalebone) se přidal k Datamole jako
Employer Branding Manager. - Prezident si pozval na Hrad vítěze jednotlivých kategorií EY Podnikatel roku, finalisty a porotce. Nechyběl mezi nimi ani Honza Čurn z Apify, který vyhrál kategorii Technologický podnikatel roku.
- CDN77 zveřejnili data o jejich infrastruktuře. Mimo jiné mají 389 datacenter po celém světě, 31 294 fyzických serverů a ve špičce přes ně teče 60-70 Tb dat za sekundu každý den.
- Čeští Filuta AI, kteří se specializují na tvorbu autonomních AI agentů, získali od zahraničních investorů 4,2 milionu dolarů.
Podcasty, videa, přednášky:
- Data Talk #142 | Jiří Neoral, BI expert a lektor a Microsoft MVP pro PowerBI
- Dataři | „Přišel jsem kvůli rychlosti, zůstal díky syntaxi.“ Datař vysvětluje výhody knihovny Polars
- AI ta Krajta #9 | Kde brát AI novinky, Context vs. Prompt Engineering, co jsou (AI) Evals? 🤔
- Data: Hell or Heaven? #67 | Díky AI optimalizaci vyrábíme víc strojů se stejným počtem lidí, říká Jan Slavík z Bednar FMT
Random trivia
Věděli jste, že první fotka černé díry byla tak velká, že bylo rychlejší převézt disky sní letadlem, než je posílat po internetu?
První fotku černé díry v galaxii M87 zachytila v roce 2019 soustava osmi radioteleskopů nazvaná TheEvent Horizon Telescope, z nichž jsou dva na Havaji, dva v Chile, a po jednom v Arizoně, Mexiku, Španělsku a na Antarktidě.
Soustava zachytila rádiové vlny emitované extrémně horkým plazmatem vbezprostředním okolí černé díry. Fotka tak nezobrazuje, jak černá díra ve skutečnosti vypadá – jedná se ovizualizaci intenzity rádiového záření. Samotná černá díra je na fotce černá proto, že její extrémní gravitace uvězní veškeré záření pod horizontem událostí a současně odkloní či pohltí i záření z bezprostředního okolí.
Tato černá díra je natolik vzdálená, že pokud bychom ji chtěli zachytit jediným radioteleskopem, jeho talíř by musel mít skoro průměr Země. Proto bylo nutné využít soustavu radioteleskopů, které snímkovaly černou díru v průběhu 8 hodin. Díky rotaci Země pořídily dostatek dat z mnoha pozic, z nichž bylo možné fotku složit.
A že těch dat bylo – přes 5 petabytů (5 milionů gigabytů). Ke zpracování je bylo nutné dopravit do Haystack Observatory v USA a Max Planck Institute vNěmecku. Jenže poslat taková kvanta dat by trvalo přes 10Gb/s připojení 6 týdnů.
Rozhodli se tak pro rychlejší řešení – letadlo. Celkem 736 8TB hard disků s daty prostě poslali FedExem a UPS.
Po cestě se žádný disk neztratil a nakonec se z téhle obrovské masy dat podařilo vydestilovat finální JPEG, který měl okolo 200 kB.

Hard disky s fotkou černé díry v Haystack Observatory
⚒️ DATA JOBS
- Sazka
- BI specialista (Praha)
- BI specialista (Praha)
- Revolt.BI
- Data Engineer (Praha)
- Senior Data Engineer (Praha)
- Tech Lead (Praha)
- Colours of Data
- CRM Strategy Expert (Praha/remote)
- CRM Strategy Expert (Praha/remote)
- intecs
- Senior BI Consultant (Brno)
- Senior BI Consultant (Brno)
- Emark
- Cloud Data Engineer – Snowflake (Praha/Pardubice/Bratislava)
- BI Specialist (Praha/Pardubice/Bratislava)
- Senior Consultant for Microsoft Fabric (Praha/Pardubice/Bratislava)
- FLO
- Data Analyst (Praha/Sydney)
- Data Engineer (Praha/Sydney)
- další datové a AI pozice
- Aim
- Full Stack Engineer (Praha)
- AI / LLM Engineer (Praha)
- Rossum
- Equilibre
- Kiwi
- Staff AI Engineer (Barcelona)
- Engineering Manager – Search Backend (Barcelona)
Jestli vaše firma hledá někoho na pozici spojenou s daty, pošlete nám odkaz na inzerát na michal@fenekpr.cz a my ho rádi zveřejníme.
Data jobs taky taháme ze stránek partnerů, Startupjobs, Cocumy, z newsletteru prg.aia vlastě odkudkoliv se dá.
Chcete si přečíst naše starší newslettery?
Někdo vám newsletter přeposlal a vy jej chcete taky dostávat?
Data Talk není pay to play! Pokud chcete sdílet svoje know-how či obsah od vaší firmy, napište nám!
A pokud vás naše práce baví a poskytuje vám hodnotu,
můžete nám poslat finanční podporuna kafe!
